Tennissen vanuit je gevoel – Interview Tom Karsten

Interview met Tom Karsten – eigenaar TennisSupport

16 maart 2011
Door de dichtbijredactie (Conny Vos) (Witte Weekblad)

Karsten geeft tennisles volgens de ‘Tennisgame – Framework’-methode: “Je leert jouw tennisvaardigheden op een manier te verhogen op een manier dat jij middels jouw individuele kwaliteiten. Deze kwaliteiten zijn gebaseerd op een specifiek element (aarde-water-vuur-lucht). Middels deze kwaliteit kun je de beoogde doelen snel eigen maken. In een wedstrijd wanneer je onder druk komt te staan is het fijn om je bewust te blijven van de heelheid in jezelf. Je bent goed genoeg zoals je bent. Je mag fouten maken en daarbij het is ook nog eens helemaal oke om de uitdaging van de wedstrijd aan te gaan zonder het idee van te moeten overleven in een onveilige situatie. Hierdoor ben je steeds beter in staat jouw handelingen kwaliteit te kunnen geven en daarmee je kunt toeleggen op wat er werkelijk toe doet. Dat dit op de tennisbaan als ook in het dagelijks leven van toepassing is blijkt uit alle respons van de leerlingen, die ik spreek. Dit is mede de rede dat ik hier nog even hiermee doorga.”

Winnen van jezelf is belangrijker dan winnen van de ander.

Vorige kandidaat Sandy Kandau wil van haar tennisleraar weten of hij zijn eigen fouten ook kan omzetten in de juiste mindset?

“Elke (tennis)leraar zal eerst met zichzelf aan slag mogen gaan om welke methode dan ook te doorleven. Ik ben met vele methodes in aanraking gekomen sinds 1983 wanneer ik mijn tennisdiploma behaalde op het CIOS te Overveen. Een van de vele methoden is beschreven in het boek over mentale training voor tennissers als metafoor voor het dagelijks leven (Mindset voor tennis – Jackie Reardon en Hans Dekkers). Ik heb na mijn tijd als bondstrainer (1987-2002) meer dan 30 tennisreizen als coach mogen ervaren, dat de deelnemers beter bestand en mentaal weerbaarder werden met hun onzekerheden, angsten en hun frustraties. De deelnemers van deze reizen werkten naast hun tennisvaardigheden vooral aan hun mentale balans. Na deze ervaringen ben ik vele cursussen en seminars gevolgd. Gedreven door alles wat ik kon en nog steeds kan vinden op het gebied van mentale gezondheid en vaardigheden om beter te kunnen presteren heb ik een methode ontwikkeld: The Tennisgame Frame. Deze methode vormt de rode draad in mijn les- en trainingsprogramma.

Wat houdt jouw nieuwe Methode in?

Het verschil met de traditionele manier van lesgeven is opmerkelijk. Vanuit je gevoel spelen, beter waarnemen zonder te oordelen, ontspannen slaan, beter in staat keuzes te maken, in het hier en nu zijn en je handelingen kwaliteit mee geven. In de tennistraining leer je hoe je de mentale weerbaarheid kunt verbeteren. Je leert je aandacht te verhogen en je beter te concentreren op wat er toe doet. We worden nu eenmaal afgeleid en zelfs aangevallen door allerlei gedachten, die er niet toe doen. Denk hierbij aan wat is geweest of nog gaat komen. Andere gedachten als oordelen over jezelf, over de tegenstander of de omstandigheden als bijvoorbeeld van het weer, het publiek of de baan. Vergelijk met het dagelijks leven waar we onszelf herkennen gevangen te zitten in onze “ratrace”. We willen veel en we moeten veel van onszelf en met regelmaat verwijten we onszelf en soms ook een ander dat we het niet goed doen. Dit oordelen samen met gedachten over het verleden en toekomst. Het besef dat je altijd een keuze hebt geeft je het inzicht dat je onder dezelfde omstandigheden zo veel en zo niet meer kunt bereiken maar dan op een heel andere en in ieder geval plezierige manier.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Oude patronen veranderen door ze handvaten aan te reiken als: Waar kijk je naar”?, Wat voel je? Waar sta je? Waar staat je tegenstander?

“Men verwacht meestal, dat ik ze precies ga vertellen ‘hoe” ze het moeten doen. Nu vertel ik ze ‘wat’ te doen om vanuit gevoel te beginnen en hoe ze daarbij hun aandachtig kunnen blijven zonder afgeleid te worden. Oude patronen veranderen door ze handvaten aan te reiken als: Waar kijk je naar”?, Wat voel je? Waar sta je? Waar staat je tegenstander? Je leert je eigen gedrag aan te sturen (6). Je gedrag baseert zich op zes pijlers. Het begint allemaal met het besef dat een juiste gemoedstoestand aan de basis staat van trainbaarheid. De verschillende concentraties (4), die je nodig hebt wisselen elkaar in tennis snel af; de zogenaamde interne (gevoel en gedachten) en de externe (zoomen en scannen) concentraties. Door gebruik te maken van de zogenaamde instrumenten (9) kun je dit langer leren vasthouden en in gevoel blijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oogcontrole en ademhaling. Het zal je duidelijk zijn dat je dit gelijk kunt toepassen in je eerst volgende wedstrijd. Zodra je de toegevoegde waarde van de methode ontdekt hebt wil je er meer van weten. Naast de tennistrainingen zijn er dus de tennisreizen maar worden er ook presentaties en trainingen voor bedrijven georganiseerd. Tevens zijn er cursussen voor trainers en coaches en inmiddels verscheen onlangs het tweede boek: Mindset voor het dagelijks leven.

Moet iemand talent hebben of kan iedereen goed leren tennissen?

“Eerst moeten we ons een helder beeld vormen wat talent nu eigenlijk is? De opvattingen hierover zijn over de jaren hierover drastisch veranderd. Twintig jaar geleden keken we vooral of een kind goede motorische vaardigheden had en of hij technisch onderlegd was en bereid was om hard te werken. Tegenwoordig kijken we meer naar het oplossingsgericht handelen van het kind en of speler. Kan de speler zich gemakkelijk aanpassen aan de snel veranderende situaties en creatieve oplossingen bedenken, die hij die vrij van geest is kan gemakkelijk uitvoeren mits hij zich veilig voelt. “Mooi en soepel bewegen is het gevolg van dat je geleerd hebt waar jouw talenten op gebaseerd zijn. Door de spelsituaties en omstandigheden te variëren en de leerlingen uit te dagen om steeds weer oplossingen te creëren komen ze steeds verder. En daar gaat het immers om! De top bereiken is leuk maar de weg er naar toe is waar het werkelijk om gaat. Ik heb met eergevoelens jarenlang met spelers van de nationale top mogen werken. Ik ben nu tot het besef gekomen, dat een leerling die 1% bereid is in zichzelf te investeren mij genoeg voldoening geeft.

Tennissupport is uw eigen tennisschool?

“Dat klopt. Tennisles en training geven is voor mij een fulltime baan. Een droom om van mijn hobby mijn werk te kunnen maken is uitgekomen.  In 1993 richtte ik T.O.M. Tennisschool op destijds gevestigd in Aalsmeer. Een jaar later verhuisde de tennisschool naar Amstelhof en in 2005 werd de naam veranderd in TennisSupport BV.  In 2006 stuurde ik elf tennisverenigingen in de regio aan met het plan dit uit te gaan breiden naar meer. Ik haalde daar onvoldoende voldoening uit. Nu ben ik terug bij de kern. Werken met een leuk team gemotiveerde tennisleraren, die mede met mij samen bereid te zijn in zichzelf te investeren. Ze doen dit door behalve aan zichzelf te blijven werken door hun bekwaamheden over te dragen aan de leerlingen indien zij daar voor open staan.

De samenwerking met Amstelhof past als een handschoen. Het multi functionele aspect van de meest uitgebreide en sportschool in de hele omgeving draagt bij aan mijn holistische visie. Het rijk gevarieerde aanbod van Fitness, Yoga, Gigong en Balance en de mogelijkheid om met regelmaat te kunnen trainen en daarbij jezelf heerlijk te kunnen ontspannen in een tropische zwembad met sauna’s je verantwoord te laten masseren en of laten behandelen bij een van e de Fysio’s maken het plaatje voor de leden volledig en compleet. De naschoolse opvang (van 1 tot 12 jaar) zorgt ondertussen met zijn team, dat deze kinderen hun vrije tijd nuttig door kunnen brengen op een sportveld en de tennisbaan. Zo krijgen ze met de paplepel de inspiratie ingegoten om met body en mind een basis te creëren voor een lang, gezond en bewust leven.